Cauciucurile de iarnă, patine pe gheţuş

A dat ninsoarea şi s-au panicat şoferii care nu au apucat să-şi echipeze maşinile cu anvelope de iarnă. Cert este că întreţinerea unui autovehicul nu este tocmai la îndemâna tuturor. Costurile care le implică sunt destul de piperate, începând de la stricăciunile la motor, până la plata asigurărilor, la alimentarea la pompă, impozitul şi, începând de iarna trecută, la dotarea cu anvelope de iarnă. Foarte multe persoane au lăsat pe ultima sută de metri montarea cauciucurilor pentru sezonul rece. Într-adevăr, unii au ales să amâne acest lucru din motive financiare, în timp ce alţii au întârziat cu montarea anvelopelor de iarnă pentru faptul că, pe şoseaua uscată, roţile de iarnă se uzează mai repede.
Cu toate acestea, decât să plătească amenzi usturătoare pentru lipsa anvelopelor de iarnă, conducătorii auto ar trebui să se gândească de două ori: ori amendă ori montarea cauciucurilor de sezon. Diferenţa este că odată prinşi fără anvelope de iarnă, conducătorii auto vor rămâne oricum cu maşina pe butuci, pentru că li se reţine certificatul de înmatriculare al autovehiculului. Doar după prezentarea dovezii că maşina a fost echipată corespunzător sezonului rece, vor primi înapoi documentul şi, implicit, liber la şofat pe drumurile publice. Trebuie ţinut însă cont de faptul că amenda începe de la 630 de lei, mai mult de jumătate decât costă achiziţionarea unor anvelope de iarnă şi montarea acestora. Spre exemplu, pentru un autoturism Logan, o anvelopă nouă costă între 200 şi 250 de lei, iar montajul ajunge în medie la 50 de lei pentru patru roţi, astfel că, în total, dotarea acestuia scoate din buzunarul proprietarului între 850 de lei şi 1.050 de lei. Pentru un autoturism Volkswagen, o anvelopă nouă costă 600 de lei, astfel că dotarea pentru iarnă a unui asemenea autovehicul, plus montajul, costă 2.450 de lei.
Lăsând la o parte costurile pentru montarea anvelopelor de iarnă, şoferii trebuie să fie conştienţi de faptul că siguranţa în trafic primează. Distanţa de frânare este considerabil mai redusă, în condiţii de drum umed, cu polei, dacă maşina este dotată cu anvelope de iarnă, decât dacă le are montate cele de vară. Cu toate acestea, conducătorii auto trebuie să ştie că pe drumul acoperit de gheaţă frânarea bruscă îi scoate, cel mai probabil, de pe carosabil, indiferent de clasele de aderenţă ale anvelopelor. Au trecut vremurile în care străzile erau străbătute din când în când de câteo maşinuţă. Acum se circulă bară la bară, majoritatea preferând căldura din maşină, feriţi de frigul năprasnic. Din faptul că se circulă destul de strâns, făcând referire la nepăstrarea distanţei corespunzătoare faţă de maşina din faţă, au loc majoritatea tamponărilor în trafic pe timpul iernii. Într-un final, cauciucul este tot cauciuc, fie că are mai multe şanţuri, fie că este de iarnă sau de vară, pe gheţuş, polei, zăpadă, alunecă.

Leave a Comment